intake

 

Voorafgaand aan de eerste behandeling hebben we een kort intakegesprek. Deze tijd staat los van de behandeltijd.

Na het tonen van uw legitimatiebewijs wordt uw algehele gezondheid en specifieke klachten doorgenomen. Relevante onderwerpen zoals de aanvang van de klacht en het verloop hiervan, factoren die de klacht verergeren of verbeteren, ziektehistorie, medicijngebruik, leefstijl, stressfactoren, uw privé- en werksituatie kunnen aan bod komen.

U kunt de behandelovereenkomst/intakeformulier alvast thuis invullen of we nemen dit samen door tijdens het eerste consult, zodat ik alle gegevens compleet heb.

Als u uw kind met de leeftijd tussen 12 en 16 jaar wilt laten behandelen, dient u een toestemmingsformulier in te vullen, ondertekend door beide ouders. Neemt u dit dan mee bij de eerste afspraak.

werkwijze

 

Een klacht wordt onderzocht en behandeld vanuit een holistisch perspectief op basis van de 5 natuurgerichte principes. Het fysieke lichaam, de geest, emoties en gedachten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Spanning uit zich in het lichaam. Het lichaam biedt een prachtige ingang om de balans weer te herstellen. Ik heb de beschikking over meerdere methodieken die ik afzonderlijk of in combinatie met elkaar kan gebruiken. Alle beschreven behandelmethodes kunnen onderdeel zijn van het natuurgeneeskundig consult. Zo krijgt u een behandeling op maat. Behandeldoel, behandelplan en terugkoppelmomenten worden met u besproken en voor uw eigen stuk kunnen adviezen worden gegeven op het gebied van klachtonderhoudende factoren, (yoga)oefeningen, ontzuring en ontgifting, meditaties, emotiemanagement en stresshantering.

contra indicaties

 

Massage is voor alle leeftijden en voor iedereen. In sommige gevallen is het beter van niet, omdat het lichaam dan teveel prikkels krijgt. Het verwerken daarvan kost energie, die soms elders voor herstel in het lichaam nodig is, zoals bij:
  • pathologische (ziekelijke) afwijkingen
  • koorts (verhoogde stofwisseling)
  • zeer slechte algemene gezondsheidstoestand
  • extreme vermoeidheid
  • pijnen, uitgezonderd spierpijn (zowel algeheel als plaatselijk)
  • steenpuisten (besmettings- en uitbreidingsgevaar)
  • infectieziektes zoals griep en verkoudheid
  • hartklachten
  • letsel aan skelet (gewrichtsproblemen, kneuzingen, botbreuken)
  • bij acute ontstekingen en ontstekingsprocessen
  • bij huidallergieën
  • onlangs geopereerd zijn
  • problemen van psychiatrische aard
  • bij een gevorderde zwangerschap
  • spataderen
  • bij gebruik van bewustzijnsonderdrukkende medicijnen, drugs, alcohol, antibiotica of bloedverdunners

Manuele lymfedrainage kan niet worden ingezet bij acute infecties, acute trombose en bij tuberculose.

beroepsvereniging

 


Als paramedisch natuurgeneeskundig therapeute ben ik aangesloten bij de Beroepsvereniging VBAG. Omdat ik daarmee voldoe aan de kwaliteitseisen en praktijkvoering zoals die aan zorgverleners gesteld worden, word ik erkend door een groot aantal zorgverzekeraars.

klacht- en tuchtrecht

 

Als therapeut ben ik aangesloten bij de Beroepsvereniging VBAG en val ik onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de Koepelorganisatie RBCZ. Dit betekent dat ik voldoe aan de eisen die de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) stelt. Mijn praktijk is aangesloten bij een erkende geschillencommissie, zodat je als cliënt altijd verzekerd bent van een zorgvuldige en onafhankelijke behandeling van je klacht. Deze verplichting geldt ongeacht of de behandelingen van de therapeut wel of niet vergoed kunnen worden.

Mocht je ontevreden zijn over de behandeling, dan nodig ik je uit om dit eerst met mij te bespreken. We zoeken samen naar een oplossing. Lukt dat niet of heb je behoefte aan ondersteuning, dan kun je een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen via Quasir. Zij helpen bij het formuleren van je klacht en begeleiden bij het vinden van een passende oplossing. Ik word als therapeut op de hoogte gesteld van een klacht zodra deze wordt aangeboden bij de geschillencommissie Zorggeschil

Deze onafhankelijke geschillencommissie is specifiek opgericht voor de gezondheidszorg. De commissie behandelt klachten en geschillen die te maken hebben met de kwaliteit van zorg, de toegang tot zorg, of de communicatie en samenwerking tussen zorgverleners en cliënten. Ze behandelen de klacht, bemiddelen en geven advies. Indien nodig kan de Geschillencommissie een bindende uitspraak doen over het geschil. Deze uitspraak is juridisch bindend voor zowel de zorgaanbieder als de cliënt, wat betekent dat beide partijen zich hieraan moeten houden. De commissie streeft ernaar om geschillen op een snelle, objectieve en rechtvaardige manier op te lossen, zonder dat dit direct naar de rechter hoeft te worden doorverwezen. Dit draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het vertrouwen tussen zorgverleners en patiënten.

AVG

 

De nieuwe Europese Privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, geldt vanaf 25 mei 2018. Onze Privacy Verklaring kunt u lezen door hier te klikken. Deze verklaring beschrijft welke van uw persoonsgegevens we verwerken en voor welke doeleinden. De verklaring vat ook samen welke rechten u heeft met betrekking tot deze gegevens. De AVG komt in de plaats van de oude Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp).